Tydzień Tolerancji w SP 111
Nasza szkoła od lat prowadzi konsekwentne działania na rzecz budowania kultury szacunku, bezpieczeństwa i empatii. Tegoroczny Szkolny Tydzień Tolerancji połączony z Dniem Życzliwości został zaplanowany tak, aby realnie wzmacniać kompetencje społeczne uczniów i przeciwdziałać przemocy rówieśniczej. Wszystkie aktywności miały jeden wspólny cel: uczyć młodych ludzi, jak tworzyć relacje oparte na akceptacji, rozmowie i życzliwości.
W ramach działań profilaktycznych i antyprzemocowych odbyły się:
Szkolny Festiwal Talentów
Uczniowie wspierali się, oklaskiwali i podziwiali nawzajem swoje zdolności. Pokazywanie talentów w atmosferze szacunku wzmacnia poczucie własnej wartości, uczy akceptowania różnorodności i cieszenia się sukcesem innych — co skutecznie przeciwdziała rywalizacji opartej na wykluczaniu.
Zajęcia i warsztaty „Porozumienie pokoleń” prowadzone przez pracowników Fundacji "W człowieku widzieć brata"
Budowanie dialogu, empatii i umiejętności słuchania — fundamenty komunikacji bez przemocy.
Warsztat antydyskryminacyjny "Efekt stłuczonej szklanki" prowadzony przez polonistkę Małgorzatę Matecką
Uczniowie omawiali mechanizmy wykluczenia, stereotypy oraz sposoby reagowania na przemoc rówieśniczą. Uczyli się odwagi cywilnej, stawania w obronie słabszych i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
Warsztaty dramowe „Iskierka miłości” prowadzone przez panią Hannę Jastrzębską Gzellę
Dzięki metodzie dramy uczniowie wcielali się w różne role, co pozwalało im lepiej zrozumieć emocje innych osób i przećwiczyć bezpieczne, wspierające zachowania — jedna z najskuteczniejszych metod edukacji antyprzemocowej.
Teatrzyk kamishibai dla najmłodszych
Najmłodsi uczniowie obejrzeli baśń Hansa Christiana Andersena „Dziewczynka z zapałkami” w formie teatrzyku kamishibai. Spotkanie poprowadziła pani Małgorzata Tomaszewska, a poruszająca opowieść uwrażliwiła dzieci na potrzeby drugiego człowieka, wzmocniła postawy empatii i otwartości oraz pokazała, jak ważne jest reagowanie na cierpienie i samotność innych.
️Warsztaty historyczno-literackie „Listy do wolności”, prowadzone przez pracowników Muzeum Dzieci Polskich – Ofiar Totalitaryzmu, w oczywisty sposób wpisały się w działania szkoły na rzecz zapobiegania przemocy rówieśniczej oraz rozwijania postaw prospołecznych.
Zajęcia umożliwiły uczniom refleksję nad wartością wolności, bezpieczeństwa i poczucia godności, czyli nad fundamentami, których w dramatyczny sposób byli pozbawieni mali więźniowie obozu przy ul. Przemysłowej. Dzięki temu uczestnicy warsztatów mogli głębiej zrozumieć, jak trudne były losy dzieci doświadczających przemocy systemowej, fizycznej i psychicznej. Taka perspektywa rozwija empatię, która jest kluczowym czynnikiem chroniącym przed agresją i hejtowaniem rówieśników.
Po drugie, zadanie polegające na zastanowieniu się, za co są wdzięczne w dzisiejszym życiu, uczy uczniów dostrzegać dobro, doceniać codzienny komfort i zauważać, jak wiele zawdzięczają pokojowi, bezpieczeństwu i trosce drugiego człowieka. Tego typu ćwiczenia wspierają rozwój postawy szacunku, uważności i odpowiedzialności społecznej, które stanowią przeciwwagę dla zachowań przemocowych.
Dzień Życzliwości
Codzienne drobne gesty, słowa wsparcia, działania integracyjne, kartki z życzliwością, wspólne zabawy — wszystko to wzmacnia pozytywne relacje i buduje atmosferę bezpieczeństwa, w której przemoc nie ma przestrzeni do rozwoju.
Dzięki tym działaniom pokazaliśmy, że tolerancja, życzliwość i akceptacja to nie tylko jednorazowe hasła, lecz konkretne narzędzia w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Nasza szkoła kształtuje młodych ludzi tak, aby umieli mówić o emocjach, szanować różnice i wspierać się nawzajem.
