Integracja
Kolorowa Ortografia w kl. 2a
Kolorowa Ortografia w kl. 2a
Czy ortografia może być ciekawa i pełna frajdy? Oczywiście! Uczniowie klasy 2a wiedzą to bardzo dobrze. Podczas Dnia Odkrywców dzieci utrwalały wiadomości dotyczące pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi....
Zajęcia integracyjne w SOSW nr 4
Zajęcia integracyjne w SOSW nr 4
Dnia 13.06.2024r. grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 111 udało się do Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 4...
Na czym polega integracja w szkole
Kształcenie integracyjne polega na organizacji wspólnego kształcenia dzieci i młodzieży zdrowych z dziećmi i uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (niepełnosprawnych ruchowo, niewidzących i niedowidzących, niesłyszących i słabo słyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, osób w spektrum autyzmu, niedostosowanych społecznie oraz z niepełnosprawnością sprzężoną).
KORZYŚCI Z INTEGRACJI
- brak podziału uczniów na sprawnych i niepełnosprawnych,
- poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
- dostrzeganie w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
- bliska współpraca z rodzicami,
- wiara w możliwości dziecka,
- rozwój tolerancji i akceptacji,
- wzajemny szacunek,
- zanik niezdrowej rywalizacji,
- rozwój pozytywnych postaw i więzi psychospołecznej tj.: tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
- rozwijanie samodzielności ucznia,
- poszukiwanie nowych form i metod pracy,
- dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
- przezwyciężanie trudności,
- brak izolacji społecznej,
- radość „dawania”,
- przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia dziecka niepełnosprawnego.
ORGANIZACJA PRACY W KLASACH INTEGRACYJNYCH
- W klasie integracyjnej realizowany jest taki sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej równoległej klasie, realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.
- W przypadku dzieci niepełnosprawnych rozkład tego programu jest odpowiednio przygotowany oraz na bieżąco modyfikowany przez pedagoga specjalnego, który kieruje się sugestią nauczyciela wiodącego, co do ważności i przydatności treści (szczególnie w klasach starszych). W ten sposób realizowane treści są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych.
- W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
- Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów – nauczyciel przedmiotu i nauczyciel wspomagający – pedagog specjalny.
- Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia
- W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy pracy dydaktycznej:
zajęcia rewalidacyjne,
socjoterapeutyczne,
logopedyczne,
rehabilitacja ruchowa,
a także
zajęcia Integracji Sensorycznej,
zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
zajęcia wyrównawcze,
zajęcia rozwijające uzdolnienia.