Malinowy zawrót głowy w 7b, czyli Balladyna twórczo
Badanie wszystkimi zmysłami soku malinowego, zbieranie banku epitetów na określenie właściwości tej substancji czy malowanie malinową cieczą przy dźwiękach piosenki R. Przemyk „Łatwo uwierzyć” ze spektaklu pt.: Balladyna – tak wyglądał początek zajęć j. polskiego kl. 7b, które inspirowane były dramatem Juliusza Słowackiego. Kolejne działania miały charakter dramowy. Uczniowie w grupach przygotowywali rzeźby losowo wybranych postaci z tragedii. Każda grupa rzeźbiła bohatera lektury z ciała jednego członka swojej grupy. Grupy miały do dyspozycji przygotowane w walizce elementy strojów, dekoracji oraz rekwizyty. Następnie, jak w muzeum sztuki, uczniowie oglądali stworzone dzieła i opisywali je – ich wymowę i nastrój. Po takiej analizie był czas na ożywienie rzeźb przez przygotowanie przez grupy wypowiedzi, które mogłyby paść z ust każdej z wyrzeźbionych postaci.. Potem wspólnie wybieraliśmy monolog najbardziej pasujący do danej rzeźby, wcześniej ożywiając posąg i czyniąc go niemal interaktywnym.
Lekcja była pełna emocji i twórczej, dobrej energii, które być może pozwolą uczniom na dłużej zapamiętać treść egzaminacyjnej przecież lektury.